راهنمای خرید اینورتر مشخصات و امکانات اینورتر یا درایو:

انتخاب نوع اینورتر یا درایو با وجود برندهای فراوان و نوع استفاده اینورتر یا کنترل کننده موتور ایده آل (بی نقص) می تواند کاری نسبتاً رعب آور باشد به دلیل اینکه برای هر کاربرد و سیستم خاص متغیرهای بسیاری در امر انتخاب دخیل هستند. با این حال ذیلاً برخی نکات کلیدی و توصیه های مفید برای کمک به شما در انتخاب اینورتر و خرید اینورتر مناسب ارائه شده است.

اطلاعات کلی انتخاب اینورتر یا درایو صنعتی مناسب:

پیش از اینکه بیش از حد وارد پروسه بررسی Inverter selection انتخاب اینورتر با خرید اینورتر ها شوید، خوب است اطلاعات پایه در مورد موتورها(مصرف کننده) و سیستم مورد نظر را جمع آوری کنید که شما را در انتخاب اینورتر مناسب کمک خواهد کرد.

مشخصاتی شامل:

  • اسب بخار
  • آمپر بار کامل (FLA)
  • ولتاژ
  • سرعت موتور RPM
  • ضریب توان سرویس دهی
  • دانستن اینکه موتور اینورتر (چپگرد راستگرد) است یا خیر نیز می تواند مفید باشد.
  • نوع بار (گشتاور ثابت یا گشتاور متغیر)
  • دامنه سرعت و روش کنترل
  • نیاز به تابلو با حفاظت خاص
  • ضریب مکش جریان نسبت به جریان موتور
  • مقدار بار برگشت REGENERATIVE

با دانستن این نوع اطلاعات می توان اقدام به خرید اینورتر یا درایو مورد نظر و ایده آل نمود.

ولتاژ

این مشخصه برای ورودی سه فاز ساده است.

تطابق ولتاژ اینورتر و موتور با ولتاژ موجود در سایت محل نصب بسیار حیاتی (حائز اهمیت) است.

برای کاربردهای ولتاژ پایین در ایران این مقدار معمولاً ۲۰۸ VAC، ۲۳۰/۲۴۰ VAC، و یا ۳۸۰/۴۲۰ VAC است.

نوع بار (گشتاور ثابت یا گشتاور متغیر)

کاربری شما نیازمند یک اینورتر با گشتاور متغیر است یا گشتاور ثابت؟

اگر تجهیزات از نوع گریز از مرکز باشند مانند یک فن یا پمپ، آنگاه یک اینورتر گشتاور متغیر مناسب تر خواهد بود.

صرفه جویی در مصرف انرژی معمولاً انگیزه اولیه برای نصب اینورتر های فرکانس متغیر برای کاربردهای گریز از مرکز است و اینورتر های گشتاور متغیر صرفه جویی در مصرف انرژی بیشتری ارائه می دهند.

برای مثال یک فن زمانی که در ۵۰ درصد سرعت در حال کار است نسبت به زمانی که با ماکزیمم سرعت کار می کند به گشتاور کمتری نیاز دارد.

عملیات گشتاور متغیر به موتور اجازه می دهد که تنها گشتاور مورد نیاز را اعمال کند که در نتیجه منجر به کاهش مصرف انرژی می گردد که یکی از مزایای فراوان اینورتر است.

نوار نقاله، پمپ های جابه جایی مثبت، پرس پانچ، اکسترودرها، و دیگر کاربردهای مشابه نیاز به سطح ثابت گشتاور در تمام سرعت ها دارند.

که در این صورت درایو های فرکانس متغیر با گشتاور ثابت برای این کار مناسب تر خواهند بود.

یک اینورتر گشتاور ثابت باید ظرفیت جریان اضافه بار ۱۵۰% یا بیشتر برای یک دقیقه داشته باشد.

درایوهای فرکانس متغیر با گشتاور متغیر تنها به ظرفیت جریان اضافه بار ۱۲۰% برای یک دقیقه نیاز دارند زیرا کاربردهای گریز از مرکز به ندرت از جریان نامی تجاوز می کنند.

یک اینورتر گشتاور ثابت باید ظرفیت جریان اضافه بار ۱۵۰% یا بیشتر برای یک دقیقه داشته باشد.

درایوهای فرکانس متغیر با گشتاور متغیر تنها به ظرفیت جریان اضافه بار ۱۲۰% برای یک دقیقه نیاز دارند زیرا کاربردهای گریز از مرکز به ندرت از جریان نامی تجاوز می کنند.

مشاور فنی:کچویی 09124919274

روش کنترل اینورتر یا درایو:

در کنترل دو سیم تنها یک سوئیچ برای بکار انداختن درایو فرکانس متغیر مورد استفاده قرار می گیرد.

یک سوئیچ باز درایو را خاموش و یک سوئیچ بسته آن را روشن می کند.

کنترل دو سیم عمدتاً در کاربردهایHVAC استفاده می گردد به دلیل اینکه قادر به حفظ دستور RUN برای درایو در طول قطع برق می باشد که درایوهای فرکانس متغیر را قادر می سازد هنگامی که برق وصل شد به طور خودکار مجدداً شروع به کار کنند.

به علاوه، کنترل دو سیم به درایوها اجازه می دهد تا “بازیاب افت برق” داشته باشند تا در طول یک افت برق که به مدت ۲ ثانیه یا کمتر است کار کنند.

درایو امرسون

در کنترل سه سیم (استپ استارت) دو سوئیچ برای به کار انداختن درایو استفاده می گردد.

یک سوئیچ برای خاموش کردن و سوئیچ دیگر جهت به کار انداختن درایو فرکانس متغیر مورد نیاز است.

این نوع کنترل در کاربردهای صنعتی در یک نوار نقاله و یا فرایند کنترل در جایی که ایستگاه های متعدد می توانند  اینورتر VFD را خاموش/ روشن کنند معمول است اما یک مدار ایمنی واحد باید ساخته شود تا اجازه دهد این عملیات آغاز گردد.

سایر منابع سرعت اینورتر یا درایو:

انتخاب اینکه نوع سرعت دهی به موتور از طریق اینورتر یا درایو و سروو درایو به چه صورت باشد:

  • سرعت پتانسیومتر- به اپراتور اجازه می دهد تا سرعت موتور را با پتانسیومتر تنظیم کند.
  • برنامه نویسی دیجیتال/ نمایشگر- به اپراتور اجازه می دهد به وسیله مقادیر ورودی و از طریق یک صفحه کلید با یک نمایشگر LED یا LCD درایو را برنامه ریزی و عیب یابی کند.
    همچنین عملیات درایو نیز می تواند از طریق این نمایشگر بررسی گردد.
  • سیگنال آنالوگ- ۴-۲۰mA یا ۰-۱۰VDC؛ باید درایوهای فرکانس متغیر را با ورودی مجزا فراهم کند؛ باید از یک جفت هم تابیده روکش دار استفاده کند و سیم را از برق سه فاز AC دور نگه دارد.
  • سوئیچ سلکتور تنظیم سرعت- به اپراتور اجازه می دهد تا از بین چندین سرعت از پیش تعیین شده انتخاب نماید. می تواند همچنین زمانی که سرعت از طریق یک PLC تنظیم می شود و یک خروجی آنالوگ در دسترس نیست استفاده شود.
  • پورت ارتباط سریال به درایوهای فرکانس متغیر اجازه می دهد تا در یک شبکه مانند MODBUS، PROFIBUS، DEVICENET یا METASYS ارتباط برقرار کنند که عملیات درایو را قادر می سازد تا از طریق یک PC یا یک HMI هماهنگ شود و تحت نظارت قرار گیرد.

مواردی که باید در مورد استفاده از یک اینورتر به آنها توجه داشت

اگرچه یک اینورتر VFD در حال کار بهترین راه برای کنترل موتور شما است اما برخی مسائل و مشکلات وجود دارند که در اثر روشی که یک اینورتر VFD کار می کند در موتور بوجود می آیند.

نکته پایانی: انتخاب نوع اینورتر یا درایو و سروو درایو و محیط و تجهیزاتی که در اطراف یک اینورتر وجود دارد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.اینکه یک اینورتر می تواند با نصب و انتخاب غلط به سایر تجهیزات ضربه بزند از جمله ایجاد نویز بر روی تجهیزات ابزار دقیقplc (سطح سنج ترنسمیتر دما)و دوربینها و تجهیزات مخابراتی و کنترلی خود مسئله ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد که می بایست از کارشناسان خبره یاری جست.

مشاور فنی در نصب راه اندازی تعمیرات انواع درایو (اینورتر) و سروو درایو صنعتی و خدمات پس از فروش در اسرع وقت

مشاور فنی:کچویی 09124919274

X